2011-07-12

LCHF är verkligen grejen!

Flikar in med en liten puff för LCHF, sättet att äta som troligen räddar många liv och många personers hälsa.
För min egen del så är resultatet att 25 kg försvann innan jag trillade in i gamla synders hjulspår igen, och blev lite smärtsamt påmind om vad "det gamla livet" bjöd på för negativa effekter för kropp och knopp.

Kolla in denna filmen, en makalös resa helt enkelt..


Sen är det så att det inte bara är onödiga extrakilon som försvinner för de flesta, utan många (de flesta?) får överlag en mycket bättre hälsa.
Om jag enbart pratar för mig själv, så innebär ett uteslutande av (nästan) alla kolhydrater att...:
- jag slipper migrän 2-3 ggr i veckan (kanske nu har en gång varannan månad).
- magen sköter sig, om man använder det fina språket ;).
- mjällen försvinner! Förbannat skönt, mest för självförtroendet...
- jag är såååå mycket piggare, vilket är rätt så bra nu när man slavar 12-14 timmar om dagen :/.
- jag äter mer sällan. Lunch och middag, ofta sen middag maa slavtiderna (dock självpåtagna slavtider som den självplågare jag tydligen är ;...).
- matkontot krympt, vilket såklart ogillas av OLW, Pågens, Barilla och andra extrema kolhydratskrängare :):)
- jag äter god mat tills jag blir mätt! Lyx om man jämför med svältbantningar a´la soppdiet eller andra dieter som riskerar göra mer skada än nytta..

Gissa om myndigheterna håller hårt i sina tallriksmodeller och nyckelhål :).
Det måste de göra, för annars kommer deras framtida arbetsgivare och/eller välgörare strypa möjligheterna att tjäna grova slantar som de ger för väl uträttat arbete till att få folket att köpa deras skräpprodukter..

Nä, mer kaffe med grädde behövs. Eftermiddagspasset drar igång nu :):)

2 kommentarer:

  1. En liten LCHF-spaning. JAg fick något slags magsjuka och återstartade magen på kolhydrater igen. Tyckte att LCHF-käket blev i ensidigaste laget.

    Men tji fick jag. Rygg- och ledverk - likt de jag alltid haft förut men som försvunnit sedan jag börjat krubba LCHF. Hade glömt bort det...

    Återgick till den feta vägen och efter ett par dagar är rygg och leder precis så smidiga som aldrig förr ;-)

    Mäktiga saker...

    /Erik.

    SvaraRadera
  2. Erik:
    Ja, det är verkligen mäktiga saker..
    Som du skriver, att det kan bli ensidigt, är väl det största "hotet". Särskilt om man som jag är både lite lat och bekväm vad gäller att fixa käk ;)..
    Gamla skador efter att ha levt på hotell och "on the road" för mycket antar jag.

    Storkok funkar rätt så bra ändå, tar knappast längre tid när man väl ställt sin lekamen vid spisen.
    Gjorde meatzza för en tid sedan, å det var fasansfullt smarrigt..
    Tyvärr så blev av storkoket inget kvar, eftersom 14-årig son och hans kompis också gillade det, och det är ju känt sedan länge att tonårskillar liksom inte har någon begränsning i vad de kan stoppa i sig ..:)

    Men, hellre lite ensidigt om jag kan äta mig mätt (av ändå god mat om den kan bli ensidig) och må bättre och går ner i vikt, än att bara för att få mer variation gå upp i vikt å må sämre :)

    SvaraRadera