2008-02-06

Kontakt med Gunnar...

Uppdaterat: Se nedan.
Jag skickade som sagt ett mejl till Gunnar Johansson, USA-Korrespondent på Expressen.
Mina tidigare erfarenheter att försöka få svar från tidningarnas olika artikelförfattare, journalister med flera, har varit att man inte svarat för det mesta.

Men mejlet till Gunnar fick jag svar på, vilket är ett plus i kanten för Gunnar.
Naturligtvis så handlade det om att varför inget skrivs om Ron Paul.
Dessutom så har jag fått ta del av den mejlväxling som två andra har gjort med Gunnar...
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Skickat av mig 080204:
"Hej.
Jag har en snabb fråga.
I din artikel "Här är kandidaterna" som publicerades 3/2, så har du inte ens med Ron Paul.
Varför?

Mvh"

Svaret som kom samma dag:
"Hmmm, jag vet att han har entusiastiska lobbare...men nånstans måste jag dra gränsen...har är så långt efter alla andra...
Gunnar"

Mitt svar till honom igen, samma dag:
"Hej..
Tack för det snabba svaret.
Må vara sant att han ligger sist, men att dra gränsen till att sudda bort helt är väl att ta i?
Han vann över Huckabee senast, och vann flera gånger över Giuliani.
Giuliani som för några månader sedan var den främsta favoriten...
Det är väl ändå inte upp till journalistkåren att bestämma om en kandidat är värd att rapportera om eller ej?
Så länge man är kvar i racet, så är väl en rättvis och objektiv rapportering av samtliga kandidater mest lämplig?
Kommer ni ha samma inställning i nästa svenska val, så lär inte V, MP, SD, FP m.fl. få många rader i pressen.
Hur skulle reaktionerna bli då?
Mvh"

Detta har han ännu inte besvarat..

Dessutom, så har Gunnar som sagt fått mejl ifrån (minst) två andra som har sett det tokiga i rapporteringen, och dessa två ha delat med sig sina frågor och svar till mig.
Janneman skrev detta i en kommentar i ett tidigare inlägg här på bloggen:
"HEJ!
Jag ser att du glömt ta med en kandidat, nämligen Ron Paul. Varför är han inte med?"

Svaret från Gunnar:
"Hej, berätta istället varför han ska vara med. Jag vet att han har entusiastiska lobbare...men folkliga stödet är väldigt litet...han ligger så långt efter de andra...Gunnar"

Sen var det en som mejlade mig, ger honom signaturen MD, att han har haft en likadan kommunikation med Gunnar:
"Ops, ojdå, ser ut som att du har glömt bort den färgstarkaste och populäraste kandidaten Ron Paul!
Ett pinsamt misstag hoppas jag.
MVH/ MD"

MD fick detta svaret från Gunnar:
"Hej MD, Sorry, det var inget misstag...Någonstans måste vi dra gränsen. Ron Paul är långt, långt efter de andra, inte med i samma race. Han har ingn förankring alls hos amerikansk allmänhet,sorry...men det är fascinerande att se vilka starka lobbyister han har i Sverige...vad har ni gemensamt, vilka är ni...Vänlig hälsningGunnar"

MD replikerade med detta:
"Hej gunnar tack för svaret. Det var ett litet provocerande mail med flit.
Kan inte uttala mig om dina källor men det verkar som du tittar för mycket på Fox News, NBC, CBS m.fl.
De flesta vet att det pågår en systematisk kampanj mot Ron Paul i denna så kallade mainstream media.
Du måste väl ändå ge cred till denne man som har samlat in mest pengar av alla republikaner. Han är populärast bland soldaterna, har vunnit över McCain i flera stater och dängt Guliani i så gott som alla stater trots att har alla i sk etablissemanget mot sig.
MVH /MD"


På vilket han fick detta svar i retur:
"Hej igen, Jag provocerade också litet, men kom igen, han betyder ingenting alls för amerikanska allmänheten.
Penninginsamlingen beror på lobbargrupper med specialintressen som superstödjer honom...
Gunnar"


Uppdaterat 080208:
Igår skickade jag ett nytt mejl till Gunnar, med anledning av Romney gav upp:
"Hej igen Gunnar.
Vet att jag inte fick svar från dig på mitt senaste mejl, men hoppas att du svarar på en eller flera av mina frågor ändå...
Skulle vara intressant att få veta hur media (du i detta fallet) gör nu när Romney kliver av, och Paul är kvar?
Kommer media fortfarande att censurera bort Paul?
Om Huckabee är nästa som kliver av, och det är enbart McCain och Paul kvar, hur gör ni då?
Samt, hur ska ni förklara för era läsare att ni censurerat/mörklagt/ignorerat/missat Ron Paul?
Två filmtips. Korta snuttar, tar inte mycket tid alls...
http://www.youtube.com/watch?v=AKBwa_kuEoU
http://www.youtube.com/watch?v=yDfPaUux1Kc"

Svaret kom:
"Hej, Nu blir du nog besviken men jag kan inte få in i mitt huvud att vi ska behöva ta upp Ron Paul.
Det är ett avsiktligt val att vi inte tar med honom...
Främsta skälet är att han har så väldigt liten förankring hos den amerikanska allmänheten...
Vad låg han på innan Romney hoppade av, 5-6 procent nationellt?
Och inte lär han få mer nu. "censurerat/mörklagt/ignorerat/missat"...medvetet avstått från att nämna är väl riktigt.
Det handlar ju också om pedagogik, vi måste berätta om de riktiga problemen.
Det intressantaste med honom är väl som sagt de väldigt välorganiserade lobbarna som jobbar för att stödja honom, skratt.
Vilka är egentligen ni svenskar som stödjer honom, jobbar ni, pluggar ni, hur gamla är ni...
Gunnar"


Mitt svar till Gunnar på detta:
"Hej, och tack för svaret...
Börjar med att svara på din fråga, om ålder och sysselsättning på mig som stödjer Ron Paul. Jag är 37 år och arbetar inom media/reklam... Hur andras situation ser ut kan jag inte svara på.
Dock, så kan jag meddela att när man visat andra på Ron Paul och att han faktiskt är en kandidat, så blir deras reaktion samma som min. Dom blir frustrerade och förbannade över att media medvetet lurar sina läsare/tittare, då media godtyckligt väljer vem som ska få sympatier och stöd.
Dessa är: arbetslös, arbetar inom vården, pappersmassaindustriarbetare, pensionärer, student, kommunala tjänstemän och en sopåkare...

Jag känner mig nödgad att visa upp en liten text jag fann:
"Expressen är en klassisk kvällstidning. Expressen är också en liberal tidning.
Det betyder att det för oss inte finns något viktigare än människan, hennes berättelser, drömmar och dramer.
Vi ifrågasätter makten och ogillar allt som gör tillvaron trång och tråkig.
Vi bekämpar alla idéer som försöker krympa människan och hennes möjligheter - kvinnoförakt, klassförakt, främlingsfientlighet, fördomsfullhet.
Vi värnar yttrandefrihet och förnuft.
Vi tror på varje individs rätt att i frihet forma sitt liv och fylla det med mening och glädje. Detta är Expressens skäl och själ."

Vart jag fann dessa fraser kanske du redan vet.....

Genom att medvetet och avsiktligt ignorera Ron Paul så GODKÄNNER ni den nuvarande makten!
Genom att medvetet och avsiktligt ignorera Ron Paul i er rapportering, så KRYMPER ni människans MÖJLIGHETER till att veta sanningen!
Genom att medvetet och avsiktligt ignorera Ron Paul så är ni själva FÖRDOMSFULLA!
Genom att medvetet och avsiktligt ignorera Ron Paul så har ni begränsat er egen YTTRANDEFRIHET!
Genom att medvetet och avsiktligt ignorera Ron Paul visar ni på eget dåligt FÖRNUFT!

Hur är denna överenskommelse om att medvetet och avsiktligt inte nämna en presidentkandidat i ett val i världens mäktigaste land blivit nådd mellan de olika mediabolagen förresten?

Detta med pedagogik, att berätta om de riktiga problemen....
Irakkriget. Du har nu toppkandidater som är för ett fortsatt krig. McCain verkar vara sjukt krigstokig, och kan mycket väl tänka sig att vara kvar i Irak 100 år.... Motpol till denna syn? Ingen förutom Ron.
Ekonomin. En dollar som rasar, skenande skulder, gigantiska utgifter för närvaron med militär personal i 130 länder. Vem/vilka, förutom Ron har specifika lösningar på detta?
Varför inte lägga till ett riktigt stort och verkligt problem, nämligen det att bankerna kan göra pengar av ingenting. Detta sker även i Sverige, så det problemet är ännu viktigare att ta upp. Vem mer än Ron tar upp det??

Sen så vore det fortfarande intressant med svar på frågorna jag ställde om hur den framtida rapporteringen kommer se ut..."


Svar har kommit från Gunnar:
Tack för långt och genomtänkt svar. Jag kommer igen.Gunnar

6 kommentarer:

  1. Lobbargrupper? G. Johansson borde förtydliga vad det är för grupper och vad de har för intressen. Antagligen är han själv köpt och misskrediterar därför medvetet det genuina gräsrotsstöd Ron Paul har eller så apar han okunnigt efter amerikansk MSM.

    SvaraRadera
  2. Ja, han slänger sig med ord och fraser som han inte backar upp med fakta.
    Det verkar som att han använder MSM som enda källa för inspiration och nyhetskälla, som sportreportern (!) Bjurman på Aftonbladet.
    Dessa två herrars inställningar till RP och hans supporters är mycket lika.
    Läs Bjurmans blogg, det är även där hyllningar till Clinton och Obama.

    Vore enklare för respektive tidning att bara anställa översättare som rippade "nyheterna" från Fox, CNN m.fl.
    Skiten ut är den samma...

    SvaraRadera
  3. "lobbargrupper med specialintressen som superstödjer "

    Man, oh , man.. Gäller inte det alla? Är det inte så att andra till och med har MER "super-stödjande-lobbygrupper" att förlita sig på... exempel överflödiga.

    Det här med subjektiv vs. objektiv rapportering måste glömts bort på Gunnars journalist-kurs.

    Vilka är deras specialintresen egentligen?
    Och hur "Superstödjer" man någon?

    SvaraRadera
  4. Hördu du. Fråga Gunnar om han nu kan tänka sej att ta med Ron Paul eftersom Mitt Romney kastade in handduken...

    HA !

    SvaraRadera
  5. Tro mig, det ska jag verkligen göra..:)
    Nu direkt....

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt initiativ! Men menar Gunnar att lobbargrupper inte superstödjer de andra kandidaterna? De är ju helt i händerna på dessa!

    SvaraRadera