2008-11-06

Neka Alltid!

Blev härförleden invinkad av polisen, körde lite för fort...
Kliver ur bilen och knallar fram till en av dessa fascesbeklädda herrar som med ett fånigt flin på läpparna skrev ut böter på löpande band.
Trevligheten och flinet försvann när jag nekade till att jag kört i den hastighet de påstod (72 på 50-väg). Då jag körde efter GPS:en, så är min ståndpunkt att det var styvt 60, absolut max 65..
Grymtningar, och tarvliga uttalanden kom från konstapeln.
Men, vad skulle han göra?.....

Det var bara för honom att ta fram den stora lappen å börja skriva, samtidigt som de vinkade in bil efter bil. En skröplig pensionär t.ex. som hade haft fräckheten att kör 56 på denna 50-väg...

Förstod varför det var ett sånt grymtande på polisen, för det tog över en halvtimme för honom att skriva rapporten. Fler tarvliga kommentarer kom, nu från "laserpolisen" som sa typ "Vad löjligt..."
Smålog bara mot honom, vilket gav honom en lite rödare nyans i ansiktet. Kändes faktiskt ba..:)

Jag anser att den hetsjakt som är på fortkörare är extremt fel att satsa resurser på. De som verkligen är en livsfara i trafiken som påverkade, sjuka och äldre lägger man inte ner alls samma resurser på för att få bort.
Min övertygelse är att det handlar om pengar... Staten håvar in kring en miljard årligen på fortkörningsböter (kameror och manuella kontroller). Lättjänta stålar istället för att försöka minska farorna gäller tydligen.

Mitt råd till alla som blir anklagade för fortkörning är att man nekar. Alltid! Varje gång!
På det viset så kan man, genom att helt enkelt utnyttja sina rättigheter, få till stånd en förändring där polisen lägger resurserna där de behövs istället.
För att dra dessa ärenden via åklagare och tingsrätt överstiger vida bötesbeloppet.
Och, blir man ändå fälld, så blir aldrig böterna högre än de hade blivit om man erkänt vid vägkanten...

Så NEKA, det är mitt råd för en möjlig förändring till det bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar