2011-03-02

USA, tre dagar från konken?

En liten notis jag såg under natten i Aftonbladet:
"USA:s statsfinanser får tidsfrist
Washington. USA-senaten röstar under onsdagen om ett nödanslag som kan ge den federala verksamheten två veckors frist. Utan anslaget tar de federala statliga pengarna slut på fredag.

Representanthuset godkände anslaget på tisdagen. Efter omröstningen i senaten kan president Barack Obama underteckna lagen.

Anslaget möjliggör för Obamas regering att förhandla med kongressen och komma överens om anslagen till återstoden av budgetåret som löper ut den 30 september."
(kopierade hela den lilla texten, ifall även denna får ny länk och ny text inom kort)


Om man med "de federala statliga pengarna" menar Federal Reserve Bank (FRB), så är det en ren lögn eftersom FRB är privatägd och det är inte statens pengar.
Pengarna är FRB's (se på en dollarsedel t.ex), som i sin tur inte på något vis är statlig och där staten har absolut noll insyn.

Så få rader, men så många fel. Aftonbladetsyndromet kanske? Eller bara tillrättalagd mediapropaganda? Ska man hålla en officiell lögn/dimridå under armarna så gäller det att ju större lögn/dimridå det är desto fler måste vara med på blufftåget..

Sen är det lite ruskigt att man får till bara en fjuttig liten notis om att USA som stat är bara några dagar från total konkurs (så som jag läser det iaf), men får väl ge det någon dag till så kanske det växt till en artikel med större nyhetsvärde än vem som sjunger fel vart eller vilket papphuvud som får lämna något hus någonstans för att de gråter..

Vad händer efter dessa två veckornas frist?
Är det den officiella födelsen av Ameron vi ser, och därmed dollarns sista dödsryckningar?
Om så är fallet så har de i toppen redan bytt sina dollar mot Ameron, till kanske en "rak kurs" med en dollar mot en Amero.
När alla andra sen ska byta, då kanske det blir så illa att en Amero kostar tio dollar. Abrakadabrahokuspokus, genom ett trolleri så har man ökat gapet mellan de redan löjligt rika och alla andra nästan tiofalt och de får därmed ännu mer makt och kontroll.
Tro inte att de skulle göra så om de kunde. Mer troligt att det är precis ditåt man vill att det ska gå...

Intressant framtid..

3 kommentarer:

  1. Förklarar upptrappningen. Well spotted!

    SvaraRadera
  2. Hur tänker du skydda dig mot nattpatrullen?

    Eller får det bli som det blir?

    SvaraRadera
  3. (Nils): Det blir intressant ate vart flödet av tillgångarna kommer gå från Libyen, Egypten m.fl. Kanske bara "mellanlandar" allt i USA, men med de bisarra regler som bankvärlden omger sig utav så räcker ju det för att kunna använda som säkerhet, en tillgång..

    Anonym: Menar du nattliga besök som tar mig med på en date på restaurang Waterboarding (eller värre)? Tja, inget jag skulle gilla såklart..

    Naiv kanke jag är i vissa lägen, men vad gäller om "de" vet vem jag egentligen är så är jag helt säker på att de vet. Förutsätter det.
    Sen kanske jag inte har egna agenter som bevakar mig dygnet runt, riktigt så viktig är jag troligen inte ;)..

    SvaraRadera