2008-03-02

Hycklarmedia..

Idag har vi ett mediadrev som försöker övertrumfa varandra med skräckrubriker om det fruktansvärda miljöhot vi står inför.
Aftonbladet påbörjade en kampanj för att utrota plastkassarna, ett litet steg för att vara aktiva själva kanske?
Man gav sig sen på telefonkataloger också, med argument som att det var hemskt med allt papper, transporter mm som det innebar, när man ändå hade samma saker på nätet.
Den kampanjen dog ut ganska snabbt, troligen efter att flera påtalat att Aftonbladet själva har en papperstidning som distribueras kanske 360 dagar om året, med några hundratusen ex varje dag.... Det var så urbota genomkorkat och illa genomtänkt av Aftonbladet.

Men, betänk också att hitta.se och Aftonbladet har samma ägare, och att Eniro är en av de största konkurrenterna, samt att hitta.se har förtvivlat svårt att få in pengar.
Då kan ju en annan agenda än att det handlar om miljön anas i bakgrunden....

Sen kan ju media i allmänhet faktiskt hjälpa till för att minska detta hemska koldioxidhot.
Man kan har som en policy att man inte tillåter bilannonser, resannonser, bensinbolag osv...
På det viset tar man ju en aktiv ställning, och gör det ypperligt svårt för vissa branscher att nå ut med sina extremt miljöförstörande varor...

Men, det är ett steg som man kunde förvänta sig av ett media som själva trodde på klimathotet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar