2008-12-03

Rattfull? Kör bara vidare...

Polisen avstår från att ta fast rattfyllerister, eftersom det inte är bra för statistiken..

Jo, det är tydligen så om man ska tro Aftonbladet .
Nu förstår jag varför jag senaste gången fick blåsa minst sex gånger, och blev smått vimmelkantig på kuppen:
"Och för att bättra på statistiken ytterligare händer det, enligt Holgersson, att polisen själva blåser i sina alkometrar eller låter bilförare blåsa två gånger med motivet att ”det inte tog första gången”.
Ja jäklar, istället för att försöka bötfälla mig så skulle de alltså tackat mig för att jag hjälpte deras statistik!?

Som jag tidigare skrivit om, så är hetsjakten på de (oss) som kör för fort inte alls i paritet med vad för elände just farten kan orsaka.
25% av dödsolyckorna beror på påverkade förare...

Ytterligare 25% beror på ålder, sjukdom å liknande...


Ett mörkertal på ciska 8-10% av dödsolyckorna är i verkligheten självmord....
Självfallet finns det olyckor som beror på att farten varit för hög, men det är inte alls den vanligaste orsaken som man basunerar ut.

Men, det inbringar ju sköna slantar till staten (kring en miljard per år) att bötfälla skötsamma förare med bra ekonomi. Därför har vi även alla dessa Stasi-kameror som säkerligen ger Reinfeldt å hans FRA-kåta anhang våta drömmar.

Sanningen är att vägar med kameror är vägarna med de farligaste förarna.
De som är så enormt oansvariga så de kör bil påverkade, tar gärna dessa vägar eftersom det är extremt sällan polisen har manuella kontroller på dessa sträckor. De är mycket oansvariga, men i regel inte korkade...
Håller dessa idioter bara farten, så blir det ingen bild tagen heller. De kan vingla lite hur som helst, det kollar inte kameran ändå... Skulle ändå en bild knäppas, så säger det inte ett smack om föraren är dyngrak eller spik nykter, bara att han/hon just då gjorde det farliga brottet att köra för fort!

Tro mig, med alla de mil jag har kuskat riket runt under åren så är det precis så det verkar vara.
Kan ju vara orsaken till varför man från Vägverket och Polisen inte kan/vill lämna ut på vilka sträckor dessa dödsolyckor sker... Ska luska mer i deras siffror...


Sjukvården har själva sagt att de inte gör sitt jobb för att anmäla om en person är olämplig som bilförare. Kan vara sjukdom och/eller åldersrelaterade saker som gör att man egentligen ska se till att dessa personer inte får köra bil längre.

Men som sagt, de anmäler sällan. En uppskattning är att 100 000 förare kör bil fast de inte är lämpliga.

En orsak jag sett till varför de är så dåliga på att anmäla, är att de inte vill inkräkta på den personliga integriteten och hindra personernas "rättigheter", att stöta sig med dom. Tack för er omtanke om alla medmänniskor, era förbaskade stolpskott!!
Jag är för våra rättigheter och friheter, men att andras rättigheter ska äventyra andras liv är en helt annan sak..

Propagandan att farten dödar är otroligt skev och missvisande. Den statistik som finns att tillgå visar på en helt annan sanning, en sanning de ansvariga väljer att mörka och ljuga om.
Polisen är styrda av att hålla statistiken upp och hålla nere på det administrativa arbetet, så man undviker att "jaga" drogpåverkade förare.
Trots att önskemålet finns om att alla förare ska genomgå lämplighetsprov, så bryr man sig inte om det, och därmed så får vi alla dela körbana med demenssjuka eller allvarligt sjuka personer som ständigt är en fara..

Under mina 5500+ mil på vägarna varje år så tvingas jag att umgås med dessa förare, men får dock själv pröjsa dyrt om jag kör 15 km/h över skyltad hastighet...

Det är mycket som är genomruttet minsann..

7 kommentarer:

  1. Du som verkar vilja se verkligheten - varför inte ta reda på mer om vad som hände i USA på 1930-talet:
    http://www.damninteresting.com/?p=883

    In the early 1930s, a secret collection of prosperous men are said to have assembled in New York City to discuss the dissolution of America's democracy.

    Och det är väl närmast okänt i Sverige! Media berättar inte!

    http://coat.ncf.ca/our_magazine/links/53/Plot1.html

    Around the beginning of July 1933, the first overt move was made in one of the most fantastic plots in American history. A representative of a group of conspirators opened negotiations with a noted military man to head a 500,000-man army, seize the Government of the United States, put an end to American democracy and supplant it with a dictatorship.

    Om du nu vill försöka förstå vad som händer i vår samtid så borde du titta lite mer på vad som hände för 70 år sedan...

    Samma spelare då som nu?
    Ta reda på mer!
    Internet ger ju oss möjlighet att skaffa oss kunskap - som är makt! Okunskap gör oss maktlösa.

    SvaraRadera
  2. Tja jag håller nog med dej om att samhället styr resurser på att hålla totalkoll på mygg samtidigt som elefanterna löper amok på annat håll.

    Även här i Finland börjar kamerorna dyka upp lite här och var. Man undrar hur länge dom får vara i fred innan finnarna förklarar krig mot dem och sprayar linserna med klarlack
    eller annat listigt.

    SvaraRadera
  3. Du som verkar vilja se verkligheten - varför inte titta och lyssna till detta:
    http://www.youtube.com/watch?v=hphLyz4kx_k

    Förstå hur journalisterna köps - så att de inte speglar hela verkligheten - bara köparnas verklighet - inte slavarnas verklighet. Så vilka är då köparna?
    Läs och förstå eller du kanske inte vill fatta?
    Eller det är media som inte tillåter dig att fatta? Som hjärntvättat dig! Som får dig att stoppa de kommentarer du får!
    Läs för att sen söka vidare - fatta något som kan få dig att se verkligheten:
    http://www.ratical.org/ratville/CAH/warisaracket.html
    War Is A Racket
    By Major General Smedley Butler
    Contents
    Chapter 1: War Is A Racket
    Chapter 2: Who Makes The Profits?
    Chapter 3: Who Pays The Bills?
    Chapter 4: How To Smash This Racket!
    Chapter 5: To Hell With War!

    SvaraRadera
  4. Du påstår dig vilja se verkligheten - så försök då se den:
    http://www.bollyn.info/articles/911/solving911ch3/

    SvaraRadera
  5. Hehe, det är en väg att gå såklart..:)
    Men tyvärr så får väl polisen bara order om att haffa fler för att täcka de ökade kostnader som blir..:(
    Sen är det alldeles för få som har lite jävlaranamma i sig och gör något. De flesta svenskarna är flata, medföljande individer som lyder ledarna till punkt å pricka..
    Lite vämjeligt och mycket oroande..

    SvaraRadera
  6. Ja det är enkelt att lappa på statsbudgeten. Bara för den stolta myndigheten att hitta en passlig nedförsbacke där man nitiskt plötsligt utan vettig anledning sänkt hastigheten från 90 till 70.

    In i buskaget bara med hårtorken i högsta hugg och sikta på oss farliga bilburna medborgare med allt från 1-2 km/t överhastighet.
    Nolltolernas kallas det högtidligt här.

    SvaraRadera
  7. Nolltolerans mot fartsyndare, men total tolerans mot drogpåverkade/olämpliga förare..

    Nollvisionen i Sverige är att det ska vara noll döda i trafiken.
    Hehe, en så fruktansvärt korkad vision..
    En vision ska ju vara nåbar, möjlig att genomföra om än svår.
    Inte en vision som här, där enda möjligheten att nå den innefattar att ingen befinner sig på vägarna alls..
    Kvittar hur dom laborerar med hastigheterna hit å dit. Inte ens max 30 km/h på alla vägar skulle få till stånd en nollvision...
    Enda raka är att förbjuda alla bilar, mopeder, cyklar, lastbilar, motorcyklar, skateboards, rullatorer, bussar, flakmoppar, trehjulingar...
    Förbjud alla att befinna sig i trafiken helt enkelt.
    Fast, de som ska patrullera gatorna för att se till att detta efterlevs kommer ju att orsaka någon olycka med dödlig utgång...

    Men, om de spanar över alla öde gator och torg i Sverige från luften så kommer dom undan det ju!
    Japp, kläm in en GPS i alla människor. Tillsammans med ett saftigt bötessystem (15000:- för att sitta i bil, 89000:- för at starta den och 8 års fängelse för varje km man kör) så får man nog bukt med problemet.

    På köpet får man ju även ner alla utsläpp, staten slipper godkänna reseavdrag, arbetsgivare slipper pröjsa för tjänstebilar osv, osv...
    Att det blir några 100 000 arbetslösa gör inget, för det är ju noll döda i trafiken..:):)

    Ok, spårade ur en aning, sorry för det....

    SvaraRadera