Hörde för en tid sedan radioreklam om att man skulle se till att skaffa sig ett nummer av Metro Green Issue (om jag minns rätt).
Det var en engelsk, kvinnlig röst iaf...
Tänkte redan då att detta är ju faktiskt rent löjeväckande. Snacka om öppet mål för en som är kritisk till klimathysterin!!..:)
Något fysiskt exemplar av denna utgåva har jag inte, men den finns på nätet att beskåda.
Tips om det ena å än det andra. Spola mindre spara vatten. Duscha mindre, spara vatten.
Var Eko-turist, rädda djuren. Harrison Ford pratar om Team Earth...
Sen står det på sidan 4:
"Om 37 miljoner Metroläsare delar tidning med en person (ca 0,3 kg papper) skulle de spara 85 248 träd"
Detta innebär ju faktiskt att Metro orsakar att 85 248 träd används till att göra 37 miljoner tidningar. Eller hur utläser du deras egna ord?
På ett år, räknat med utgivning varje vardag i 40 veckor (tror jag räknar lågt här) har alltså 17 496 000 träd använts just för att vi ska kunna läsa Metro...
Alltså, om vi lägger ner Metro så är det en djävulsk massa träd som får stå kvar, och som istället kan vara koldioxidsänkande.
Vilket bör vara bra, eftersom Metro tydligen också är klimathotsalarmister....
Så Metro, ta ert ansvar och lägg ner er pappersutgåva. Ni finns ju på nätet!!
Med detta vill jag visa på det hyckleri som samtliga alarmerande tidningar gör sig skyldiga till.
Enbart gällande tidningen som sådan, med all den produktion och material det innebär, men lägg sedan till alla transporter för att distribuera dom!
Land å rike runt ska dessa alster, till varje liten avkrok som har en mack eller lanthandel.
Borde bli groteskt mycket mil på ett år...
Även återvinningen innebär en hiskelig massa mil.
Kan det vara denna insikt som gjorde att Aftonbladets "kampanj" för att Eniro's papperskatalog skulle bannlysas gick om intet?
Eller berodde kampanjen på att de som äger Aftonbladet även äger hitta.se, den största konkurrenten till Eniro på nätet?
Rent resursmässigt, ur alla aspekter, så är alla våra tidningar lååångt mycket värre än de telefonkataloger som finns på marknaden idag.
Så, för att jag ska ta prasselmedia på något allvar alls i en miljö- eller klimatfråga, så ska de först ha tagit steget att sluta med papperstidningen.
SEN kan de börja orera om hur dåliga alla andra branscher, företag eller personer är.
Ja, att hyckleriet kommer fortsätta inom många områden är väl ganska troligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar