2008-07-07

LCHF, nionde rapporteringen

Det har funnits, och finns, saker som är viktigare att diskutera och påvisa än hur mitt LCHF-liv ter sig, men tänkte kasta in lite reflektioner och resultat nu när det gått 70 dagar sen jag började "testet". Startvikten 121 kg har nu reducerats ner till 107,7. 13,3 kg mindre alltså, vilket både märks och känns rejält. Många upplyftande kommentarer från alla möjliga personer som ser skillnaden, vilket i sin tur ger mig chansen att föra ut LCHF till än fler...:)

Andra fördelar:
- Sover mycket bättre och vaknar utvilad.
- Somnar även bättre, vilket varit ett problem tidigare att man slocknat vid 02 å ska sega sig upp vid 07.
- Migränattacker som varit bitvis frekventa tidigare är borta när det är kolhydratfattigt...
- Gasfritt, till omgivningens stora glädje :)
- Magont borta. Tidigare har det kunnat vara rejäla kramper i mag/tarmsystemet, men det är borta nu.

Då jag mer eller mindre använder mig som en testperson, så måste jag ju även se vad som händer om jag stoppar i mig kolhydrater. Sagt å gjort....
Först kaffe å macka sen nästan en (stor) påse ostbågar som slank ner tillsammans med en folköl.
Smakade inte alls bra efter första näven, men allt för "vetenskapen"....
Resultatet blev: Sov dåligt, somnade sent, kraftig huvudvärk på morgonen å fm.....
Ingen fara med magen då, men den kanske pallar ett hastigt, men inte ett stadigt, kolhydratintag?
Dagen efter igen, allt var finemang.

Ok, tilfälligheter och sammanträffanden kan det ju varit. Bara på´t igen alltså, för att se om det verkligen var tillfälligheter. Fyra dagar senare blev det ett test till...
Vitt bröd igen tillsammans med te, men sen ingen öl denna gången, utan sötsliskig Cola. Detta tillsammans med chips å smågodis.
Resultat: Sov dåligt, somnade sent, kraftig migrän på morgonen så jag "försov" mig nästan tre timmar, magen spänd och det var en mycket gaser i en upprörd magregion....
Det bevisade, för mig iaf, att det var socker/kolhydrater som låg bakom förändringarna. Inget sånt har förekommit före eller efter "testerna" under mitt unga LCHF-liv.
Eller jo, kraftig huvudvärk har jag haft men det kan tyvärr härledas till lite för mycket alkohol kvällen före...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar