2009-02-04

Vindkraft å lite SNF-propaganda...

Börjar med att man tydligen skall klämma upp 500 vindsnurror i Hanöbukten.
Som jag visade i ett tidigare inlägg, så är kostnaden gigantisk för att bygga vindkraftverk...
19-23 miljarder blir nog den nätta kostnaden för denna fågelmördarpark.
Med en livscykel på 20 år, så blir det i runda slängar 1 miljard om året, 83 miljoner i månaden eller 2,7 miljoner om dagen. Lägg till ränta, servicekostnader samt rivningskostnaden så blir det direkt väldigt mycket dyrare.
Men, inget att oroa sig för eftersom staten subventionerar så gärna med dina pengar...
Jag tror att denna park kommer att generera som mest 300MW, mot troligt installerad effekt på 1500MW.... Eller ungefär 13% av vad Oskarshamn stadigt ger, utan någon miljöpåverkan.


*******************************************
Naturskyddsföreningen tycker att man ska utnyttja krisen till att investera ännu mer skattepengar:
"- Tidigarelägg utbyggnaden av snabbjärnvägar och satsa på energieffektiva ombyggnader i våra hus, säger Svante Axelsson och trycker på att järnvägen med rättvis bränslebeskattning lätt kan konkurrera ut inrikesflyget och att rotavdragen är smörjmedlet byggsektorn behöver."
Konkurrera ut inrikesflyget! Alla de som jobbar där då, ska de bli snickare eller asfaltläggare hela bunten? Alla andra arbeten som är beroende på inrikesflyget, samt en massa flygplatser, försvinner också. Men, det är klart, de kan ju bli lokförare istället...
Sen glömmer han väl att Sverige även finns ovanför Dalälven, men de behöver kanske inte resa nedåt landet eller så....
Om vi nu ska bygga så in i h-e, hur påverkar det all energiåtgång och hur mycket naturresurser kommer det att gå åt, mycket helt i onödan? Men, så länge vi dödar flyget så är det väl värt alla offer antar jag...
Sen har jag bestämt för mig att bygga järnvägar är hemskt energikrävande med allt från material till byggnation. Har hört/läst att det tar tåget 300 år att sas "köra igen" de utsläpp som utvinning och tillverkning av rälsen orsakat. Kan dock ha fel där..

Sen är det detta med bilen, igen:
- Batteriet är knäckfrågan, konstaterar Axelsson och målar upp en bild där elhybrider kan rulla på våra vägar i stor omfattning redan om fem till sex år.
Åh fan... Så då ska befolkningen återigen luras till att köpa sig nya "miljöbilar" med lockerbjudanden som "miljöpremier"? Vart ska vi ta elen från förresten? Oj, sorry, glömde ju snurrorna!
Hur många snurror kan det behövas för att även ge el till bilen? Tja...är det för mycket att tro att det krävs en fet snurra/bil? Fast det är lugnt, vi kommer säkert få ett visst antal mil vi får köra, sen kostar det extra.. Alla mackar få det aningen svårt.
SNF är inte för kärnkraft, vilket tydligt framgår när de anklagar KD för klimatsvek. De verkar inte ha alla getter hemma på SNF..

Men Svante har ju svaret på vad alla arbetslösa hans tokiga ideér orsakar ska göra:
"- Arbetslöshet är inget vi ber om. Den måste dämpas genom tidigarelägganden av utbyggnader, som jag sa, inom främst bostads- och järnvägssektorn."
Visst, bostäder behövs. Järnvägar likaså. Men i de mängder som han verkar förespråka så blir det ju bara löjligt, och priset kommer bli ett enormt underskott i ekonomin samt en massiv arbetslöshet.

3 kommentarer:

  1. Svante Axelsson är alarmist och extremist. Han kommer att få det svårt när co2-teorin faller. Vi glömmer inte...

    SvaraRadera
  2. Den teorin har befunnit sig i fritt fall länge, men klarra sig eftersom media är totalt klimatblinda (hehe, ett nytt klimat-ord) mot hur det ser ut i verkligheten.

    SvaraRadera
  3. Stackars fåglar, dom får det inte lätt :/

    SvaraRadera