2009-10-30

Folkets vilja, skit i det...

Jag vet, det är en nätundersökning utan minsta vetenskapliga grund osv..

Men, jag är tämligen övertygad att frågan Aftonbladet ställer visar på det verkliga motståndet.
Frågan är "Är det rätt att stänga av illegala fildelare från internet?"
Just nu har 82 842 st röstat, och 82,1% säger nej mot 6,9% ja. Resten, 11% anser att det är rätt att stänga av men att det bör ske en rättslig prövning först...

82%, det är en ganska stark majoritet.
Fildelning är enligt mig mer eller mindre framtvingat av branscherna själva. Idiothöga priser, ingen ångerrätt och falsk marknadsföring är en del. Sen finns det såklart fler orsaker, men de är troligen marginella i sammahanget.

Att ta med sig två barn för att se på bio kostar kring 300:-.
Filmen man skall se har marknadsförts genom att man sett trailers bl.a.
Hur många har t.ex. väntat sig en typ av film (låt säga action), men det visar sig vara en taskig thriller? Detta för att i de trailers som föregått filmen så har man haft med i stort sett all den action som fanns i filmen...
Får du tillbaka pengarna, om du är missnöjd med filmen? Näpp, inte en chans...

Samma gäller musik.
En artist marknadsförs genom en-två låtar i radio, som du kanske tycker är kanon.
Din tanke är då att hela skivan har samma kvalitet, sound, fart/lugn osv..
Om resten av låtarna är skit, och inte alls är i samma klass som de låtar du hört, får du tillbaka pengarna. No way, you are screwed..
När sen priset på en skiva är 150:- eller ibland mer, så blir man lätt förbannad.

Jag betalar gärna för mig, om varan motsvarar reklamen och förväntningarna.
Köper jag en korv för tio spänn av en korvgubbe med vagn så kan jag förvänta mig att den kan vara kall, för hårt stekt eller kokat för länge. Jag får det jag betalar för sas...
Men om jag på den fina restaurangen med den dyra menyn får kall mat och dåligt stekt kött, så är det inte vad jag förväntar mig och inte heller vad jag betalar kanske 250:- för.
Den rätten får en returbiljett till köket som raskt får skaffa fram en ny, och restaurangen kompenserar i stort sett alltid med t.ex. gratis dessert eller liknande..

Så är det på marknaden, där kunderna är viktiga.
Men inte vad det gäller musik- och filmindustrin.

Där ska vi köpa en dyr vara utan att få möjlighet att skicka tillbaka den om den är kass. Vi får inte ens se filmen först, för att sen betala om den är bra. Musik kan vi lyssna på, om vi knallar till musikaffären och upplåter en timme till att lyssna på hela skivan.

Jag laddar ner för att själv kunna avgöra om jag vill lägga ut stora pengar på en artist eller en film. Genom att göra så, så har jag sluppit gå på flera nitar.
Är det bra, ja då har jag med gott samvete för min egen ekonomi kunnat lägga ut pengar på ett biobesök eller skivköp.

Troligen är det detta man är mest rädd för, att vi som kunder kräver kvalitet.

Sen är ju bara tanken att ett sådant litet brott som fildelning ska ge sådana konsekvenser som att man blir avstängd från nätet helt absurt.
Vad ska man hitta på för straff för de som spelar på olagliga siter? Fängelse i ett par år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar