2008-02-19

Hyckleriet fortsätter...

WOOOW!!
Det var min första reaktion när jag läste rubriken på en artikel i Aftonbladet:
"BUSSBILJETTEN KAN BLI GRATIS"

Kan det vara så att man läst det jag med flera skrivit på både forum och bloggar lite här och där runt om i cyberrymden?
Eller har man till slut fått tummen ur, och börjat tänka till slut?

Allt handlar naturligtvis om den superhypade bluffen om koldioxiden, igen.
Jag har länge eftersökt RIKTIGA åtgärder, där ett av dom varit att man gör kollektivtrafiken gratis för alla jobbpendlare, studenter och liknande till att börja med.
Det är en åtgärd som skulle få mig att en aning börja tro på att politikerna faktiskt tror på Al Gore & Co när dom berättar skräckhistorier om världens undergång, armageddon i form av livets gas...
Några andra åtgärder som man borde göra, är att konvertera samtliga fordon i Sverige till gas/etanoldrift. Dvs till man fattade att etanol inte var så rackarns jättebra trots allt...:)
Men gas finns ju kvar...än så länge.. Bara det att Volvo slutat tillverka dom! Attans..:(
Sen kan man ge alla som fortfarande värmer sina hus med olja och/eller direktverkande el några luftvärmepumpar, eller bergvärme, eller något annat elsnålt alternativ...
Jag har eftersökt åtgärder som GÖR EFFEKT!
Helt med sinnet inställt på att jag skulle vara en av de alarmerande klimathotstroende fanatikerna, så har jag ställt mig själv en ytterst simpel fråga:
Vad krävs för att bromsa utsläppen från den pyttelilla privatpersonen?

Det är då jag kommit fram till bl.a. åtgärderna ovan, som direkt skulle förhindra många ton koldioxid att "förpesta" vår tillvaro....
Nu kommer säkert någon att vilja påpeka att dessa kostnader blir enorma, och skulle inte gå rent ekonomiskt för landet Sverige.
Här kan vi börja med alarmisternas eget argument: Det kan inte bli för dyrt att rädda jorden!
Redan här så är väl egentligen allt sagt...
Men, eftersom man räknar på att varje individ inom EU kommer att få betala ca 30 000:- var på tolv år för att vi ska komma till bukt med detta enorma problem, så är det lugnt där med.
Gissa vilka priser regeringen skulle kunna få på om man har en upphandling på låt säga 100 000 värmepumpar, 100 000 "bergvärmejobb", 3 miljoner "konvertingspaket" till bilarna osv, osv...
Då kan vi gott använda dessa miljarder till detta, så vi räddar klimatet samtidigt som vi får högre standard, lägre elförbrukning osv...:)
En vinn-vinn-vinn-vinn-situation helt enkelt....

Nu ska vi heler inte glömma bort alla de mängder av miljarder vi alla betalat in till staten genom miljöavgifter och miljöskatter på låt säga, de senaste tjugo åren....
Bara den kassakistan märkt med "Miljöpengar" skulle ensamt hur lugnt som helst bekosta mängder av dessa åtgärder....Vi har faktiskt redan betalat för allt!

Ja, jag kanske breder ut texten en aning, men det beror på att jag är så frustrerat förbannad på att fårskocken inte ser de enklaste sakerna som saknas i debatten...
För att återgå till artikeln jag började inlägget med, så handlar det om att man ska uppmuntra ARBETSGIVARNA att betala för månadskorten till sina anställda?!?!?
Som en lite morot så blir det skattebefriat...

Det som jag trodde först när jag såg rubriken, var att de styrande till slut fattat galoppen och ska börja sätta in verksamma åtgärder. Men inte då, utan detta är ytterligare en "årtgärd" som vi små löneslavar ska betala kalaset för...
Ytterligare en kostnad som erbetsgivarna lägger på sina priser ut mot konsument, och ingen kommer att protestera eftersom det handlar om klimatvänlighetstänkande!!
Så då blir varan dyrare, en vara som dessutom är belagd med moms, en moms som kommer in till staten.....
Så hur dom än vrider denna "åtgärd" så kommer staten, åter igen, att gå iväg som den som har den fetaste penningpåsen....

Jag kan helt enkelt inte förstå att så otroligt många bara köper dessa sk "åtgärder" och tycker att det är bra! Det enda "bra" som kommer ut från detta är att vi göder staten, som i sin tur inte gör ett jävla dugg för att komma med konkreta, hållbara, logiska och populära åtgärder..
Det är banne mig dags att fler fattar att hela sagan med Al Gore, IPCC, Klimathotet, Global Klimatförändring osv, enbart är till för/används som ytterligare ett verktyg för att straffa pengarna från befolkningen....

De s.k. åtgärder för att bromsa en obevisad klimatförändring jag hittills sett från de som styr vårt land, är enbart bestraffningar.
- Bensinen/dieseln är tokdyr, där 70% av priset rasslar ner i statens kassa..
- Utsläpprätter kommer tveklöst göra allt dyrare...
- Elen är behäftad med bl.a. en koldioxidskatt, även om leverantörens el är till 85% koldioxidfri...
- Fler städer med trängselskatter....
- Högre beskattning för bensindrivna förmånsbilar....
Ja, denna lista kan säkerligen göras bra mycket längre.
Men det man ser med alltför stor tydlighet, är att man gör allt för att STRAFFA oss! Varför gör man inte saker som underlättar det för oss att nu bli klimatvänliga, eftersom det är det allt handlar om? Hur kan flera miljarder i straffskatter hjälpa klimatet, om man inte ser till att minimera antalet utsläppsmöjligheter?
Vore inte det normala att man HJÄLPER befolkningen, istället för att ideligen rö******a oss med skatter och avgifter?

Eller är det bara jag som resonerar helt åt h-e?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar