Reklam i TV ger ett lysande tillfälle att koka kaffe, fixa tvätten, besöka hemlighuset eller något annat viktigare bestyr.
Det kan även vara en jingel på radion, en massa "DR" i brevlådan eller en trevlig humörhöjare i busskuren.
Det är överallt, hela tiden. Man kommer inte undan den, om man inte sitter i en hydda i djupaste värmlandsskogen året om kanske...
Reklam är även makt. Makten att påverka dig på det omedvetna planet... Man leker med dina sinnen, man spelar på dina känslor, man vill få din sympati.
Reklam är egentligen propaganda. Men att säga att "detta är propaganda för varan X" låter illa. Inom politiken så är det också reklam, fast det handlar om ren och skär propaganda.
Reklambyråer använder sig utav en mängd olika medel för att få ut mest effekt. Man har anställda beteendevetare, psykologer och andra som är specialiserade inom "sitt" område.
Man testar sina "meddelanden" på olika grupper, för att kunna mäta en effekt. Sen finslipar man meddelandet till det nått ett bestämt maximum, och kunden då ska få maximal utdelning av den tjänst man köpt...
Det finns några som kommit över till den gyllene nivån vad det gäller makten. McDonald´s och Coca-Cola är två av dessa.
McDonald´s har kommit till den position att när man är hungrig ska tänka på "den gyllene måsen" istället för det mer allmänna begreppet mat. Man har kommit förbi stadiet att vara främst i tanken när man är sugen på snabb mat eller hamburgare, till detta stadie där man bytt plats med benämningen "mat" i ditt sinne....
För Coca-Cola är det samma princip, att man tänker på den kurviga flaskan när man helt enkelt är törstig.
Detta är dock något som man inte bara uppnår, för att sedan behagligt rida på den vågen.
Nej, det krävs ett gigantiskt underhåll för att hålla sig kvar. Ett underhåll som många gånger innebär att man måste synas ännu mer än förut, och inom fler områden än tidigare.
Man gör dock detta med glädje, för vad skulle hända om t.ex. Burger King övertog denna mentala plats hos miljoner människor?
Om man ber 100 personer att säga märket på en "säker" bil så kommer en stor del att säga Volvo. Detta är frukten av en medveten strategi.
Om man ber 100 personer att säga märket på en "säker" bil så kommer en stor del att säga Volvo. Detta är frukten av en medveten strategi.
Det var kanske det som var kvar i floran av möjliga "mentala" ord man kunde ta. Det var för många andra som kämpade om "snabb", "häftig", "cool", "tuff" osv...
Dock fick deras framgång flera att snegla på detta ordets betydelse, och ville ge sig in i den kampen. SAAB t.ex, har rönt framgångar på sin svenske kusins inpräntade menatal ord....
Ett litet tankeexperiment:
Ett litet tankeexperiment:
Du ska köpa tandkräm. Den sort du alltid köpt är slut i affären... Det finns två sorter att välja bland, Pepsodent och Pelles Tandpasta. Din omedelbara reaktion kommer troligen vara något i stil med "Pelles? Säkert ett sånt där billigt skitmärke".
Men gentemot Pepsodent är det troligen mera "Den där har jag hört vara ok".
Du har aldrig testat någon av dessa två sorterna.
Även om Pelles är fem kronor billigare, så är chansen/risken 80-90% att du kommer köpa Pepsodent. Skulle man fråga dig varför precis efteråt, så skulle du troligen säga att du inte vet varför, eller att det gick på känsla...nåt i den stilen.
Där har vi denna reklamens makt i sin lilla linda. Trots att du kanske är en ivrig reklamhatare, så kommer du inte undan den. Du är omringad av den, hela tiden i stort sett...
Och, du blir omedvetet påverkad, hela tiden...
Alla du pratar med erkänner detta, men man "går inte på" reklamen.
Man kommer säga att det inte har någon egentlig effekt, och att man inte blir påverkad....
Men, det blir man vare sig man vill eller inte. Det är en konst, som blir förfinad mer och mer för varje år.....
Detta är även de tekniker och metoder man använder inom media.
Vi kan bara ta detta med USA-valet och vår egen Aftonbladet.
Vi kan bara ta detta med USA-valet och vår egen Aftonbladet.
Man använder sig utav denna reklammetod för att framhålla vissa kandidater framför alla andra. Man visar dom positiva, glada och trevliga. Strunta i att deras budskap kanske är helt galet, det har faktiskt en sekundär betydelse i dessa sammanhang.
Ju oftare man visar dessa utvalda personer, desto fler kommer per automatik att tycka om dom. Det motsatta gäller natulrigtvis de som får ytterst begränsat utrymme...
Tittar man under avdelningen USA-valet i Aftonbladet, så är bilderna på Hillary Clinton många fler än t.ex. Thompson eller Ron Paul. Så har det varit sedan början. Med andra ord, så var det föutbestämt att "denna ska föras fram" och då även "dessa ska döljas" om andra....
Detta tillvägagångssätt är en ren "rip-off" av hur man presenterar kandidaterna i USA. Tillfällighet, eller en väl koordinerad propaganda-aktion? Gissa vad jag tror...:
Går man över till en annan avdelning, Klimathotet, så är det samma strategi där. Tillvägagångssättet är dock annorlunda. Här handlar det om att skrämmas, och då använder man negativiteter för det som ska förmedlas. Man förstorar upp de negativa sakerna, gärna med chockord i rubrikerna som "katastrof", hotet", "lånad tid" osv..
Bilderna är sorgsna, dystra eller hemska. Jämför denna sida med USA-valet. Hur många leende människor ser du på respektive? Leenden meddelar en positiv och glad känsla, medan en uteblives sådan meddelar oro, ledsamhet, rädsla osv...
Jag fick det till noll på klimatsidan (inte ens Viktoria ler), och 29 st på USA-valet....Ja, om Arnold´s grimas nu är ett leende..:):)
Man kan dessutom även här se att man har med så få kritiska åsikter som möjligt. Händelser som skulle platsa sju dagar i veckan, väljs helt enkelt bort. Här handlar det om bortglömda småsaker som den kraftiga kyla som orsakat mer än 500 dödsfall i Afghanistan, eller orsakat stora problem i Kina....
Tycker du om den propaganda vi matas med idag?
Jag vill spotta ut den direkt....Smakar riktigt illa, och är illa förpackad dessutom....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar