SVD hade ingenting. När jag sökte på siten så fick jag svaret:
"Tyvärr fick du ingen träff på etanol på SvD.se" ....(troligt något fel i deras söktjänst)
Hos DN fick jag 385 träffar, men inget som rapporterar om den undersökning som exempelvis Aftonbladet gör:
"Kör du på etanol?
Då dödar du fattiga barn.
Etanol var bränslet som skulle rädda världen från klimatkollapsen.
Nu visar det sig att etanol är något helt annat. Ett stickspår, som leder rakt in i väggen."
Då dödar du fattiga barn.
Etanol var bränslet som skulle rädda världen från klimatkollapsen.
Nu visar det sig att etanol är något helt annat. Ett stickspår, som leder rakt in i väggen."
Skrivet av Joachim Kerpner...
Underlaget till denna svidande svada är en undersökning gjord utav det amerikanska livsmedelsinstitutet IFPRI.
Man kan även läsa om detta i Washington Post.
Robert Collin har avhandlat detta på sin blogg i Aftonbladet:
"För jag skulle vilja höra någon etanolförespråkare ställa sig upp och säga: Vi skiter i att ytterligre några hundra miljoner barn drabbas av svält. Bara vi här hemma kan freda våra miljösamveten."
....där han får mothugg från Gröna Bilister genom Jakob Lagercrantz:
"Avslutningsvis. Klimatutmaningen är ingen fråga vi kan slarva med. Det är den största omställningen vi människor sett, och den kommer tyvärr att leda till mycket lidande i världen."
Enligt miljomagasinet.se så är etanol mer miljöförstörande än bensin:
"Framställt från spannmål innebär att det är dubbelt så miljöbelastande som bensin, och för varje KWh bränsle går det åt 1,75 KWh energi fram till kund. Etanol ger 40% mer koldioxid – som inte tas upp av växtligheten – än bensin."
Visserligen är denna text från 2002, men har det ändrats så drastiskt sedan dess?
Från Dagens Miljö finner man följande början på en artikel:
"De totala insatserna av fossilenergi vid framställning av etanol är i vissa fall större än den energi som utvinns, visar nya amerikanska studier. Utsläppen av växthusgaser ökar istället för att minska."
T.o.m. klimatpravda DN har haft en kritisk artikel kring detta:
"Försök med etanoldrivna motorsågar avbröts sedan skogsarbetarna blivit sjuka av ångorna. Liknande effekter kan uppträda när etanolbilar kallstartas, eftersom reningen av avgaserna inte fungerar vid start i kyla. Farliga kolväten, som formaldehyd, går rakt ut i luften."
Skriven 2005, innan co2-hysterin eskalerade dock...:)
Sveriges Åkeriföretag publicerar bl.a. följande:
"Etanolen bärs upp av trossatser utan verklighetsförankring och jordbrukets och omvandlingsindustrins lobbyister har framgångsrikt etablerat en grön myt"
Till detta kan lägga till att försäljningen utav etanolbilar skjuter i höjden:
"* Totalt registrerades cirka 55 000 nya miljöbilar 2007, en ökning med nästan 50 procent jämfört med året före.
* Nästan var femte nysåld bil var en miljöbil.
* 35 000 av de nya miljöbilarna var etanoldrivna. Det är nästan 10 000 fler än året före, en ökning med cirka 40 procent.
Källa: Bil Sweden"
"* Totalt registrerades cirka 55 000 nya miljöbilar 2007, en ökning med nästan 50 procent jämfört med året före.
* Nästan var femte nysåld bil var en miljöbil.
* 35 000 av de nya miljöbilarna var etanoldrivna. Det är nästan 10 000 fler än året före, en ökning med cirka 40 procent.
Källa: Bil Sweden"
Här kan man anta att det finns fler aspekter till varför "miljöbilar" blivit så populära:
- Miljöpremien. 10 000:- per bil får köparen i premie just för att han/hon köper en miljöbil.
- Tullfritt. I Stockholm slipper ägarna av dessa fordon att betala vägtullar.
- Lägre förmånsvärde. För alla de som har tjänstebil, så blir förmånsvärdet 40% lägre om man har en...."miljöbil".
Jag har tjänstebil, och om jag skulle byta idag så skulle det bli en sk "miljöbil". Men det är inte med anledning av att etanolen (enda alternativet häromkring) skulle vara bättre på något vis, utan det handlar om att det blir mycket billigare för mig.
Denna "egoism" tror jag är den mest drivande kraften till valet av alternativ-bränsle-bil, än det oerhört lilla man skulla kunna påverka miljön.
Tyvärr, du har missförstått en grundläggande grej: Det som står i tidningar är inte alltid sanningen eller verkligheten. Ofta är den vriden för att passa avsändarens syften.
SvaraRaderaMotorsågarna, till exempel, handlade om väldigt enkelt konverterade motorer utan den avgasrening som finns på etanolbilar (eller för all dell alla moderna bilar). ´
Etanol kan ur klimatsynpunkt vara bra eller dåligt beroende på hur det framställs. Etanol från sockerrör (den vanligaste i Sverige) är bra ur klimatsynpunkt och konkurrerar inte med livsmedel. Svensk etanol från säd är mindre bra ur klimatsynpunkt men kan knappast anklagas för att själa maten ur munnen på afrikanska barn. Tidigare har bönderna fått EU-bidrag för att låta sina jordar ligga i träda. Därigenom har EU försökt hålla priset på spannmål uppe. På vilket vis motarbetade den politiken världssvälten? Häls Tommy Wahlström, motorjournalist.
Tommy: Trevligt med dina synpunkter, och visst är det sant att "Det som står i tidningar är inte alltid sanningen eller verkligheten."
SvaraRaderaDet har jag behandlat i en del tidigare inlägg, och är den första att skriva under på...
Jag tycker att man kan använda den mark som ligger i träda för att mätta svältande magar i Afrika, istället för att återupliva dom för etanolframställning.
Det skulle varit gjort för länge sedan, men det finns inga pengar i det. Politikerna pratar varmt om att hjälpa, men slänger mängder med miljoner om sig i "bidrag" utan kontroll.
De pengar EU subventionerar med, kunde man istället ha köpt grödorna för och gett till svältande.
Samma kostnad, men man hjälper medmänniskor i världen. Samt fler har arbete inom EU...
Tyvärr så ligger det på agendan att hålla värlsbefolkningen nere så gott det går, därför är sådana insatser åsidolagda...
Makabert...
Då media så uppenbart far fram med lögner, halvsanningar och rappakalja, hur ska då den lilla människan veta vad som är rätt?
Är det då inte bara att vrida spegeln mot det som skrivs om klimathotet/AGW? Vad är sant/falskt i den floran av artiklar?
Svårt, mycket svårt....
Detta med motorsågarna stämmer bra.
Om jag förstått allt rätt, så kan etanolen maximalt ersätta 15% av bensinen?
Många inom etanolförespråkarna anser att det är en högst tillfällig lösning.
Räcker den svenska etanolen, eller måste vi inte även importera?
Efterfrågan överstiger väl långt över tillgången på svenskgjord etanol redan nu?....
Ska kolla upp detta mer senare...
Nu är det hockeytajm..:)
Nej, man skall inte tro på allt man läser. Testet med motorsågar avbröts inte, skogsarbeterna fick mindre hälsoproblem med etanolsågarna, och motorerna såg bättre ut än de som gått på bensin. Fråga Charlie Rydén, som gjorde (det ovetenskapliga) testet. Tyvärr har någon lekt viskleken...
SvaraRaderasprattel-battle!
SvaraRaderaetanol framstäld av cellulosa hotar inga svältande barn
SvaraRadera