2008-05-21

Uppvärmning? Jo tjena...

Sjuttonde maj i Dalarna. Snö i mängder som skapade stora problem, och de inställda plogbilarna fick snällt väckas och sättas i arbete igen....
Vissa komiska inslag kan man se också:

Idag har jag själv åkt upp till Dalarna, och fick faktiskt se lite snö så här en månad innan midsommar. Denna bilden är tagen söder om Vansbro, i höjd med Eldforsen:

Personligen så är jag en av de få som hellre har vinter än varm sommar, så detta var bara en trevlig syn. Men, självklart är det inte bara lite ovanligt med såpass mycket snö i maj (även i Dalarna!), det är verkligen inte bra för de unga träden vars löv kommit i full "blom". De knäcks väldigt lätt tydligen....

Undrar jag hur många träd som snön både bokstavligt och bildligt talat knäckte. På resan mellan länsgränsen Värmland/Dalarna och Vansbro såg jag mängder av knäckta små träd, och ofantligt fler som nigande hälsade mig välkommen. Kommer dessa nigande träd att återhämta sig? Inte vet jag....

Dessutom så kan jag meddela att när man pratar med en del dalmasar om detta att en del forskare säger att det håller på att bli varmare, och att det är sjukt bråttom att göra något åt det innan vi utplånar oss själva, så undrar dom om jag yrar...:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar