Lite matematik igen.....:)
Under mars i år såldes det 393 000 m3 bensin, 357 000 m3 diesel, 87 000 m3 eldningsolja och 13 500 m3 etanol.
Etanolen har ju stigit kraftigt i försäljning de senaste två åren, som en följd av statens lockbete med 10 000:- lägre pris på de sk "miljöbilarna" där man konstigt nog även indelar de etanoldrivna fordonen.
Jaja, så är det iaf...
Fakta om bensinpriset:
I juli 2007 var bensinpriset i genomsnitt 11,85 kr.
Uppdelat i bensin och skatter:
Bensin 4,67 kr
Skatt och moms 7,18 kr
Skatten består av:
Energiskatt 2,76 kr
Koldioxidskatt 2,05 kr
Moms på bensin 1,17 kr
Moms på skatt 1,20 kr
Då är alltså den skatt och moms man betalar för en m3 så mycket som 7 180:-.
Under mars månad såldes det 393 000 sådana "enheter", vilket gör att man lätt räknar fram 393000 * 7180 = 2 821 740 000:-
Enligt Skattebetalarna så betalar svenska folket in ca 60 miljarder i bensin- och dieselskatt varje år. Lägg moms på detta, så är det cirka 75 miljarder man håvar in.
Om vi för enkelhetens skull räknar med att man under åren 2000-2007 i snitt har fått in 50 miljarder/år, så är det 350 miljarder.
Mellan 1990-1999 så räknar vi ner det ytterligare till 40 miljarder/år, och får då ytterligare 360 miljarder.
Så med denna överslagsräkning kan man se att det handlar om cirka 700 miljarder på 17 år man fått in genom drivmedelsskatter.
Nu är inte ens villaoljan och etanolen medräknat, så det blir mera...
Mars i år såldes 87 000 m3 villaolja. Priset ligger på runt 12 000:-/m3, varav 6 000:- är skatt.
I mars fick alltså staten in 87000*6000= 522 000 000:-på denna vara.
Eftersom försäljningen av villaolja stadigt minskar, så är det rimligt att anta att man mellan 2000-2007 fått in i snitt runt 300 000 000:-/månad. Det gör 3,6 miljarder per år, och på dessa sju år alltså drygt 25 miljarder.
Sänker man detta ytterligare för åren 1990-1999 till 3 miljarder per år, så har man 27 miljarder.
Bensin, diesel och villaoljan har då sedan 1990 renderat i inkomster för staten med i runda slängar 750 miljarder svenska enkronor...
Det blir då drygt 83000:- för varje svensk medborgare.
Man får höra argumentet om att dessa pengar används för att bygga vägar, underhåll mm. Visst, men där har vi ju fordonsskatten som ska ta en del den kakan sas.
Det är svårt att få reda på en medelskatt på bil, men Vägverket har en massa olika listor och kompnenter som ska sammanflätas sas. Koldioxidutsläpp är en av dom, kan man tänka sig..:)
Men, ok, jag räknar på att alla 4 miljoner fordon betalar 4000:-/år i skatt. Tror det är lågt, men det gör inget om det är åt det hållet.
4 miljoner * 4000 kr = 16 miljarder.
Det stämmer ju ganska så bra med vad vägverket spenderar på ett år (s. 78), även om anslagen för 2007 rusade upp till ca 25 miljarder, men de brukar ligga på runt 16 miljarder per år.
Såååå....
Vad har man gjort för dessa 750 miljarder sedan 1990? Vart är pengarna??
Det kommer jag försöka ta reda på till ett annat inlägg, men har några någon bra idé så är det bara att skriva om det....
Mycket intressant inlägg, jag länkar hit direkt! Jag har som du undrat var alla miljarder tar vägen, skall försöka luska! Hm? åså har vi försäljningar av statligt ägda företag och andelar på några miljarder? Undrar om inte Uppdrag granskning vill rota eller de är ju ett statligt verk. Fristående eller?
SvaraRaderaTackar...
SvaraRaderaHar letat på bl a regeringen.se. men det gick inte så lätt. Ska mejla några ställen där och luska mera, sen får gärna någon som vet berätta för mig. Jag kan ju som det bekant heter, vara ute å cykla...:)
SVT fristående? Hehe, den var bra den...:)
Håller faktiskt på att kikar på SVT, deras manskap, budget mm. Onekligen en intressant, dyr och byråkratisk propagandaapparat.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRadera